
Sanasto on kirjallisuuden tekijänoikeusjärjestö, johon kaikkien kotimaisten kirjailijoiden ja kirjallisuuden kääntäjien kannattaa liittyä. Tässä jutussa kerromme miksi.
1. Tilitämme sinulle kuuluvat tekijänoikeuskorvaukset
Asiakkaanamme saat sinulle kuuluvat korvaukset Sanaston hallinnoimilta alueilta, kuten kirjastolainaamisesta ja kirjallisuuden käytöstä radio- ja tv-ohjelmissa. Etenkin lainauskorvaus on monille kirjailijoille ja kääntäjille tärkeä osa omaa toimeentuloa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on valtuuttanut Sanaston keräämään keskitetysti tiettyjä kirjallisuuden jälkikäytön korvauksia, ja muita korvausalueita hoidamme asiakkaidemme luvalla. Vuonna 2016 yli 90 prosenttia asiakkaistamme sai Sanastosta korvauksia.
2. Sanaston asiakkuus on maksuton
Sanasto edustaa tuhansia suomalaisia kirjallisuuden tekijöitä: kaunokirjailijoita, tietokirjailijoita, kääntäjiä, runoilijoita, oppikirjailijoita. Asiakkuutemme on maksuton. Sanaston toimintakulut katetaan kerättävistä tekijänoikeuskorvauksista vähennettävällä kulupidätyksellä. Vuonna 2017 Sanaston kulupidätys oli lainauskorvauksen osalta 7,2 % ja muiden tekijänoikeuskorvausten osalta 8 %. Sanaston kulupidätysprosentti on Suomen tekijänoikeusjärjestöjen alhaisin.
3. Valvomme etuasi
Yhteiskunnallisen vaikuttamisemme tavoitteena on taata, että lainsäädäntö suojaa tekijöiden oikeuksia ja mahdollistaa luovan työn tekemisen ja sillä toimeentulemisen. Sanaston vaikuttamistyön merkittävimpiä saavutuksia on se, että vuonna 2017 lainauskorvaus nousi Suomessa viimeinkin samalle tasolle kuin muissa Pohjoismaissa. Lisäksi myös korkeakoulukirjastot tulivat lainauskorvausten piiriin.
4. Myönnämme kirjallisuuden käyttölupia
Sanaston asiakkuussopimuksen solmittuasi voit ohjata Sanastoon lupapyynnöt, kun tekstiäsi esimerkiksi halutaan esittää julkisesti tai se halutaan julkaista osana oppikirjaa tai muuta uutta julkaisua. Laskutamme tekstisi käyttäjää hinnastojemme mukaisesti ja tilitämme korvaukset sinulle.
5. Neuvomme tekijänoikeuskysymyksissä
Asiakkaanamme voit kääntyä lakineuvontamme puoleen tekijänoikeuskysymyksissä sekä osallistua maksuttomiin tekijänoikeuskoulutuksiimme. Avustamme sinua mahdollisissa tekijänoikeusloukkauksissa ja teosten luvattoman käytön tilanteissa.
6. Hyvä asiakaspalvelu on meille tärkeää
Seuraamme asiakastyytyväisyyttä säännöllisesti asiakaskyselyin. Vuoden 2016 asiakaskyselyssä yli 94 prosenttia asiakkaistamme oli tyytyväinen Sanaston toimintaan. Yli 96 prosentilla vastaajista oli Sanastosta myönteinen tai hyvin myönteinen mielikuva. Asiakkaat kiittävät erityisesti onnistunutta edunvalvontatyötämme, asioimisen vaivattomuutta ja hyvää asiakaspalvelua.