Sanaston lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2017

Sanasto - kuvitus
Sanasto on antanut lausunnon hallituksen esityksestä eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2017.
Lausuntomme pääviestit
  • Lainauskorvaus on luovan työn tekijöille tärkeä tekijänoikeuskorvaus, jota maksetaan korvauksena teosten ilmaisesta kirjastolainaamisesta. Kun teosten maksuton lainaaminen sallitaan, tulee tekijälle suorittaa asianmukainen korvaus.
  • On erinomaista, että lainauskorvausta esitetään nostettavan muiden Pohjoismaiden tasolle, 15,6 miljoonaan euroon, vuonna 2017 (sisältäen arvonlisäveron). Korotus varmistaa, että lainauskorvaukset ovat Suomessa vihdoin eduskunnan edellyttämällä asianmukaisella tasolla.
  • Korvausten tasoa tulee jatkossa seurata ja huolehtia mahdollisista indeksikorotuksista, kuten muissa Pohjoismaissa on tehty.
  • Korkeakoulukirjastojen ottaminen lainauskorvauksen piiriin tulee kasvattamaan korvauksen piirissä olevien lainojen määrää noin 16 miljoonalla lainatapahtumalla. Hallituksen esittämä lainauskorvausmäärärahan korotus takaa sen, että korvausten saajien määrän lisääntyminen ei laskisi yhdestä lainasta tilitettävää korvausta

Lue lausuntomme kokonaisuudessaan tästä.