Ordets värde: Skapare 24 timmar per dygn

Sanasto finns för att författarnas och översättarnas rättigheter skall övervakas så bra som möjligt. I Ordets värde -artikelserien låter vi litteraturens upphovspersoner berätta vad upphovsrätt och upphovsmannaskap betyder för dem. Den här gången berättar författaren Johanna Holmström sina tankar och åsikter kring dessa teman.

Barnen har gått till skolan, tystnaden ekar vid köksbordet. Tankarna är fräscha och det känns lugnt att börja dagen med att skapa någonting nytt. Så här ser ut de flesta morgnarna av författaren Johanna Holmström.

Familjen Holmström bor på landet i Lovisa med en massa djur som kräver uppmärksamhet och arbete. På grund av detta måste författaren ständigt skydda det kreativa inom sig.

 – Morgnarna måste lugnas för skrivandet. Om jag går och matar hästarna tidigt tar det lätt en timme och då har inspirationen redan försvunnit.

Numera känner Holmström bättre de olika faserna av den kreativa processen och vågar lita på att i slutändan kommer det att lösa sig. Konstnärjobbet utan deadlines passar den självständiga skribenten strålande bra.

– Det underbara med att skriva är det att det finns ingen chef. Jag har alltid haft något slags auktoritetsproblem och därför värderar jag frihet också i arbetslivet.

Det som gör författaren glad

Prosaförfattaren har utkommit med en rad novellsamlingar och romaner samt en biografi över författaren Märta Tikkanen. För tillfället skapar hon en historisk roman som utspelar sig i artonhundratalets Finland. Konstnären älskar att syssla med gångna tider.

– Till exempel med Själarnas ö var det skönt att fly till en annan tid och fundera på telefon och andra uppfinningar som var nya för människorna av det förgångna. Att börja skriva en roman känns lika hopplöst varje gång, vilket är roligt och gör arbetet intressant.

Drömmen om att bli författare har följt Holmström så länge som hon kan minnas. Skrivandet började vid fyra års ålder och pågick under barndom- och ungdomsåren med dikter, dagböcker och sagor. Den första novellsamlingen Inlåst och andra noveller publicerades år 2003.

– På universitetet pluggade jag journalistik och nordisk litteratur. I stället för kulturjournalist blev jag författare.

Idag tänker många människor att man borde ha tillgång till allt jättebilligt. Sanningen är dock att det finns enormt jobb bakom varje verk.

På en redaktion kan man be om råd från chefredaktören medan en författare måste lösa de skriftliga problemen på egen hand. Även om skapelsearbetet innehåller frustatration och väntande väljer Holmström varje dag att fördjupa sig i det.

 – Mest av allt har jag alltid velat skriva och leva på det. Förstås skulle jag klara av ett annat slags jobb men då skulle jag inte vara så glad.

Ännu viktigare upphovsrätt

Uppskattningen av litterära upphovsrätter har minskat i kölvattnet av streamingtjänster, tycker Holmström. Månadsavgiften möjliggör läsandet av flera böcker samtidigt fast var och en av dem har skapats separat i en krävande skrivprocess.

– Idag tänker många människor att man borde ha tillgång till allt jättebilligt. Sanningen är dock att det finns enormt jobb bakom varje verk.

Konstnären försörjer sig med stipendier, skrivkurser, kolumner och andra skrivjobb som hon gör på beställning. Enligt henne bör varje författare hitta på sina egna sammanhang för att tjäna sitt levebröd.

Lyckligtvis håller Sanasto författarna trygga och säkra, säger Holmström. Upphovsrätten skyddar alla kreativa upphovsmän oavsett hur kända de är.

– Upphovsrätten betyder hela tiden mer och mer för mig. Helt enkelt är den min viktiga inkomstkälla som författare.

300 uppträdanden inom två år

Enligt Holmström är finlandssvenska författare ganska isolerade från både sina finskspråkiga och svenska kollegor: i finskspråkiga författarevenemang ser man sällan finlandssvenskar och utan översättning till finska är det svårt att få spaltutrymme i finskspråkiga kulturmedier. Samtidigt tänker hon att de finska författarna syns bra i samhället.

– Författarnas böcker recenseras mycket i Finland: under mina resor i Italien och Kroatien har jag hört att många böcker inte får några recensioner.  

Innan coronapandemin åkte Holmström flitigt på författarturnéer. Exempelvis med Själarnas ö uppträdde hon 300 gånger inom två år. Som offentlig person funderar Holmström väldigt noggrant vad som hon säger och publicerar till exempel på sociala medier.

– På Lovisas S-market handlar jag som författaren Johanna Holmström och kan inte bete mig hur som helst. Det här är allt som jag är.

Text: Venla Valtanen